گروه ادب و هنر: هشتمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، 20 آذر در موسسه فرهنگی – هنری صبا آغاز می‌شود.

پول، کمیک استریپ با موضوع بدشانسی و کاریکاتور چهره (با موضوع آزاد) و آزاد موضوعات دوسالانه امسال است، اما برگزارکنندگان این دوسالانه، برای پول، حساب جداگانه‌ای بازکرده‌اند.

دبیر دوسالانه هشتم در این باره می‌گوید: یک ماه پیش، رژیم اشغالگر قدس که پیشینه‌ای در کاریکاتور ندارد، مسابقه‌ای را با عنوان پول برگزار کرد. ما هم در رقابت با آنها، بخشی از دوسالانه را به پول اختصاص داده‌ایم و امیدواریم به نتیجه لازم برسیم.

شاید برای دستیابی به همین نتیجه بوده است که فرم فراخوان دوسالانه امسال نیز به صورت پول طراحی شده است.

مسئولان امسال، فرم یا دعوت‌نامه شرکت در دوسالانه را به صورت دلار طراحی کرده و آن را در یک کیف پول مقوایی قرار داده‌اند. در این کیف پول که برای هنرمندان داخلی و خارجی ارسال شده است، کارت‌های کوچکی نیز وجود ارد که حامیان دوسالانه را معرفی می‌کنند.

همچنین کاریکاتورهای برگزیده دوره هفتم و اطلاعاتی از این دست. علاوه بر این، پول نقش ویژه‌ای در همه دوسالانه‌های ایران بازی کرده است و علاوه بر حضور کاریکاتوریست‌های مطرح دنیا در آن، جوایز قابل قبول نیز به اعتبارش افزوده است.

مسعود شجاعی طباطبایی می‌گوید: جوایز این دوسالانه شامل یک جایزه ویژه 8 هزار دلاری است و در هر 4 بخش نیز 3 برگزیده را معرفی خواهیم کرد که به ترتیب 3 هزار، 2 هزار و هزار دلار به آنها اختصاص خواهد یافت.

اما تنها جوایز نیست که اعتبار دوسالانه کاریکاتور ایران را بالا برده است. این دوسالانه، از معدود رویدادهای هنری ایران   است که به طور منظم برگزار می‌شود. طباطبایی و داوران بین‌المللی، از جمله عوامل موفقیت دوسالانه کاریکاتور تهران است. در هشتمین دوره این دوسالانه نیز، از بهترین هنرمندان کاریکاتوریست دنیا دعوت کرده‌ایم.

به گفته او دوسالانه هشتم، براساس نظرسنجی نشریه جهانی کاریکاتور درباره بهترین کاریکاتوریست‌های دنیا، تاکنون تمام کاریکاتوریست‌هایی که در صدر این نظرسنجی‌ها قرار گرفته‌اند، در دوسالانه های کاریکاتور تهران حضور داشته‌اند. ضمن این که دوسالانه هفتم از 5 ستاره، هر 5 تا را دریافت کرده است.

طبق اعلام سایت‌های مرجع کاریکاتور دنیا،‌ دوسالانه کاریکاتور تهران یکی از 5 جشنواره برتر دنیا در زمینه کاریکاتور است که در دوره هفتم، از 5 ستاره ممکن، 5 ستاره دریافت کرده و هم‌اکنون در بین 120 جشنواره بین‌المللی دنیا، در صدر قرار دارد.

قرار است در دوسالانه امسال، از 10 هنرمند پیشکسوت از جمله حسین خسروجردی، محسن نوری نجفی، جواد علیزاده، حبیب‌الله صادقی و ... نیز تقدیر شود.

مراسم اهدای جوایز 16 دی در موزه هنرهای معاصر خواهد بود، اما نمایشگاه تا نوزدهم ادامه دارد.

کد خبر 25123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز